Livsstil og forbrug

Udvalg godkender kvalitetsstandarder

Med godkendelse af de sidste kvalitetsstandarder er grundlaget lagt for et stærkt og tæt samarbejde mellem borger og kommune på hele social- og sundhedsområdet under overskriften ”Sammen med borgeren”.

Social- og Sundhedsudvalget afslutter sit arbejde i denne valgperiode ved blandt andet at godkende de sidste 11 kvalitetsstandarder, som skal indgå i et katalog på i alt 40 standarder. De beskriver de forskellige tilbud, det er muligt at søge i Social og Sundhed, og hvilken kvalitet borgen kan forvente i forbindelse med de enkelte tilbud. De nye kvalitetsstandarder er udtryk for en gennemgribende modernisering og skal give et bedre grundlag for, at borgeren og medarbejderne sammen kan tilpasse indsatserne til den enkeltes behov.

Formanden for Social- og Sundhedsudvalget, Birgitte Schjerning Povlsen, siger:

”Vi har hen over de seneste måneder behandlet og godkendt i alt 40 kvalitetsstandarder indenfor stort set alle dele af kommunens social- og sundhedsområde. Dermed har vi defineret både rammer og grundlag for de tilbud, Rudersdal Kommune tilbyder fx i forbindelse med rehabilitering, hjemmehjælp, støtte til pårørende, eller socialpædagogiske indsatser. Jeg er sikker på, at det er et godt udgangspunkt, når vi skal realisere vores strategi ”Sammen med borgeren”. Den beskriver blandt andet vores ambition om et stærkt og tæt samarbejde mellem borger og kommune – særligt når der er brug for hjælp og støtte i hverdagen.” 

Borgerinddragelse

I forbindelse med udarbejdelsen af kvalitetsstandarderne har blandt andet Handicaprådet og Seniorrådet været involveret gennem dialogmøder. Herudover har der været yderligere borgerinddragelse i forhold til kvalitetsstandarderne for plejeboliger, botilbud samt personlig pleje og praktisk hjælp, da de både har en høj borgermæssig og økonomisk volumen. Rudersdal Kommune har afholdt dialogmøder med borgere og pårørende med fokus på formatet og indhold i de nye kvalitetsstandarder.

Katalog der giver overblik

De nye kvalitetsstandarder er samlet i et katalog, der er bygget op om 15 hovedemner. Derudover indeholder kataloget en række praktiske oplysninger, som bl.a. omfatter, sagsbehandlingsfrister, klagevejledning, ansøgning, rettigheder, lovgrundlag mv.  

Kataloget overholder selvfølgelig kravene om tilgængelighed og kan dermed læses op af en skærmlæser for borgere som har udfordringer med at læse eller se. Kataloget skal gerne give borgeren et overblik over de forskellige tilbud, som er mulige at søge, mens kvalitetsstandarderne er den enkelte borgers garanti for den kvalitet, vedkommende kan forvente. 

Kommentarer