Birkerød

Samarbejde fremmer trivslen hos gymnasieelever

Boarding Business var so ’much fun’, ’informative’, ’important’, ’interesting’, ’lovely gaming’ and ’hall-bonding’, skrev kostskoleeleverne blandt andet på dagens sidste planche. Foto: Birkerød Gymnasium

Unge bryder isen og taler om det der er svært i projekt Boarding Business, hvor gymnasieeleverne fra Birkerød Kostskole i samspil med foreningslivet igennem det seneste halve år har sat fokus på trivsel.

Alt for mange unge har det dårligt og oplever at stå alene med deres problemer. Det er dokumenteret på landsplan, og det gælder også i Rudersdal, hvilket Ungeprofilundersøgelserne blandt gymnasieelever i Rudersdal viser.

Gymnasieeleverne på Birkerød Kostskole har fra skoleårets start arbejdet med ”Boarding Business”, et ambitiøst projekt om at få unge til at tale med hinanden om det svære i livet.

Projektet er opstået i tæt samarbejde med Frivilligcenter Rudersdal og flere lokale foreninger for unge.

Unge i spidsen

Birkerød Kostskole har involveret alle 78 internationale gymnasieelever fordelt på seks elevgange, hvor 13 elever bor side om side og deler toilet, bad, tekøkken og hverdagsliv. Alle elever har ben i det danske, men fællessproget er engelsk. Hver gang har en gangrepræsentant, der er 3. års elev, som sætter fællesskab på programmet, håndterer små uenigheder blandt gangens elever og planlægger aktiviteter.

Dette års gangrepræsentanter; Bertram, Emilia, Clara, Daniel, Martin og Maria har stået i spidsen for projektet på kostskolen og været helt centrale i trivselsprojektet.

Scener fra teatergruppen brød isen

Projektets startskud var en workshop for alle kostelever med deltagelse af ungeholdet fra ”TeaterMejeriet”, der optrådte med tre scener, de selv havde skrevet. Unge på cirka samme alder som kosteleverne satte emner som ”venskaber”, ”gruppepres”, ”rygtespredning” og ”ensomhed” på dagsordenen. De fastholdt eleverne med alvor, dygtighed og humor og fik leveret en præstation, der satte tanker og følelser i gang hos kosteleverne. Hermed var trivselsforløbet og bevægelsen sat i gang.

Kreative kostskoleelever

Hen over efteråret arbejdede gang-grupperne videre med egne udvalgte emner. Nogle valgte emner som ’respekt på gangen’, ’mental trivsel’, ’misbrug’, ’drama på gangen’, og ’seksuelle grænser’. Samtalerne om de svære emner blev ledet og guidet af gangrepræsentanterne, der over en bid pizza skabte plads til at alle lyttede til hinanden og gav plads til usikkerhed og tvivl. Men det blev ikke ved snakken. Gangene skulle nemlig selv præsentere deres emne til den fælles finale.

Den kreative del af projektet var skabende på flere planer. Gangene arbejdede med videoer, brochurer og malerier. Alle deltog og alle bidrog. Der var klasselokaler fyldt med pensler, maling og høj musik. Andre steder blev der udvalgt scener til videoer og sofagruppen var fuld af koncentrerede elever i gang med at lave pjecer og plakater. Alle havde andel i det kreative arbejde, og ingen stod alene.

Da den store finaledag oprandt, var eleverne klar til at præsentere deres meget forskellige produkter. For mens nogle havde lavet en plakat om afhængighed af sprut, stoffer gode karakterer, sociale medier og mobiltelefoner, så var andre klar med håndskrevet pjece om seksuelle grænser. En gruppe lavede video om dramatiske og svære situationer og en anden om mental trivsel. Her blev sårbarhed, respekt, humor og ny information nærværende. Hver gang viste på sin egen måde hvordan man kan nedbryde tabuet om det svære i livet.

Projektets sidste bevægelse var deltagelse af de lokale aktører ”Sammen om Sorgen”; et samtalerum for unge der har mistet, ”Backstage” samvær for psykisk sårbare unge og ”Rusmiddelcentret” til ferniseringen. Alle parter skabte en relevant afslutning på projektet Boarding Business.

Gør det igen

Gangrådet har netop evalueret projektet, og de unge er ikke i tvivl. Det har været tiden og kræfterne værd. Der er kommet bedre stemning på kostskolen. Mange har været engageret og selvom projektet ikke er en mirakelkur, så har det brudt tabuet og gjort det lidt nemmere at bryde med perfekthedskulturen, tale med hinanden om konflikter og beruselse, gruppepres og venskaber og meget andet.

Kostskoleeleverne gav også projektet gode ord med på vejen. Boarding Business var ’so much fun’, ’informative’, ’important’, ’interesting’, ’lovely gaming’ and ’hall-bonding’, skrev de på dagens sidste planche.

Gangrådet anbefaler at gøre det igen på kostskolen. Gerne hvert eller hvert andet år med lidt forskellige temaer. De håber også at andre elevråd på gymnasier og skoler kan finde inspiration til at sætte trivsel på skoleskemaet. De anbefaler at sætte unge i spidsen, gerne i samarbejdet med foreninger og helt sikkert med mulighed for at involvere alle elever i at skabe noget i fællesskab og åbne skolen for samspil med lokalsamfundet.

Se mere er:

Frivilligcenteret har klippet en lille film sammen om opstarten på projektet. Den kan ses her:

https://fb.watch/9cGT9EOMTT/

Udvalgt video fra Ferniseringen som eleverne har produceret, kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=zT6pFyBWEP4.

Kommentarer