Erhverv

Rudersdal går fortsat tilbage i DI’s måling af lokal erhvervsvenlighed

Rudersdal Kommune indtager en 81. plads på ranglisten over de mest erhvervsvenlige kommuner i Danmark. Det er et fald på fem placeringer i forhold til sidste års undersøgelse og en udvikling, der bør vække kommunens opmærksomhed, vurderer DI Hovedstadens formand

De lokale virksomheder i Rudersdal Kommune er ikke tilfredse med kommunens skatter, gebyrer og andel af erhvervsarealer. Spørger man det lokale erhvervsliv, er der især her behov for forbedringer, hvis Rudersdal Kommune skal øge den lokale erhvervsvenlighed. Derudover efterspørger virksomhederne i Rudersdal også en bedre kommunal sagsbehandling. 

– Det er vigtigt, at kommunerne prioriterer kerneydelserne til virksomhederne. Mange virksomheder er normalt kun i kontakt med kommunens skattekontor, når der skal betales skatter og afgifter. Når virksomhederne så skal bruge hjælp til sygedagpenge- eller byggesager, skal kommunen levere en sagsbehandling, der både er hurtig, effektiv og kompetent. Her er der plads til forbedringer i Rudersdal, siger DI Hovedstadens formand,  Peter Lanng Nielsen.

Målingen viser desuden, at der generelt er behov for at udbyde flere kommunale opgaver og indkøb til private leveranderører. Og kommunen kan med fordel sætte ind for at forbedre sine udbudsprocesser, der får en hård medfart fra det lokale erhvervsliv.

– Den erhvervsvenlige kommune er åben for at lade private leverandører byde på kommunale opgaver. Her kan Rudersdal med fordel sætte ind, for at styrke erhvervsvenligheden. Ved at bruge private leverandører kan kommunen øge kvaliteten og effektiviteten, når der skal laves grønne omstillinger og løftes opgaver på for eksempel social- og sundhedsområdet. Det kan komme alle til gode – både kommunen, virksomhederne og borgerne, siger Peter Lanng Nielsen.   

Spørger man virksomhederne, hvad kommunen derudover skal prioritere for at forbedre den lokale erhvervsvenlighed, er det tættere dialog med erhvervslivet.  

– Dialog betaler sig altid. Hvis virksomhederne oplever en god dialog med kommunens politikere og embedsfolk, smitter det ofte af på resten af undersøgelsen. I dialogen med erhvervslivet kan kommunen få konkret input til deres processer og interne sagsgange direkte fra brugerne. Så jeg synes, at Rudersdal skal tage imod erhvervslivets fremstrakte hånd og komme fra land, siger DI Hovedstadens formand. 

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

  • DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Kommentarer