Livsstil og forbrug

Databrud ved udsendelse af diabeteslister

Rudersdal Kommune kom tirsdag d. 23. november kl. 11.54 til at sende diabeteslister til en forkert leverandør.

Udsendelsen drejer sig samlet om 993 borgere fordelt på tre diabeteslister. Listerne blev sendt sikkert til kommunens leverandør af stomiprodukter. Det var leverandøren, der kl. 13.52 gjorde Rudersdal Kommune opmærksom på hændelsen. Leverandøren havde ikke åbnet listerne og slettede meddelelsen med listerne efter aftale med Rudersdal Kommune kl. 14.12.

Diabeteslisterne indeholdt følgende oplysninger på borgere med diabetes:

Navn, adresse, Cpr.nr., oplysninger om diabetes type 1 eller 2, særbevillinger på specifikke produkter og købsoversigt de seneste 12 måneder.

Underretning til de berørte 

Rudersdal Kommune vurderer, at der bør ske underretning til de berørte. Dette sker på baggrund af, de oplysninger hændelsen omhandler, og at de er sendt til en forkert leverandør. Rudersdal Kommune vurderer dog, at risikoen for de berørte er minimal, da modtageren af diabeteslisterne er leverandør til Rudersdal Kommune af stomiprodukter, og derved vant til at behandle helbredsmæssige oplysninger om kommunens borgere. 

Derudover var meddelelsen sendt sikkert, og leverandøren gjorde Rudersdal Kommune opmærksomme på hændelsen. Grundet antallet af berørte er det mest hensigtsmæssigt med en underretning på kommunens hjemmeside.

Konsekvenser af databruddet

Hvis det meget mod forventning skulle være kommet uvedkommende til kendskab, vurderes de mulige konsekvenser af bruddet at være:

 – Offentliggørelse eller videregivelse af følsomme eller fortrolige oplysninger om dig

 – Forsøg på at bruge oplysninger om dig, herunder identifikationsoplysninger, til at udgive sig for at være dig.

For gode råd og information kan du læse mere på fx Sikker digitals hjemmeside

Gode råd til bedre sikkerhed (Sikkerdigital.dk) 

Baggrunden for hændelsen var en menneskelig fejl, hvor der skulle sendes lister til en ny leverandør. Grundet uopmærksomhed blev alle listerne sendt til en anden af kommunens leverandører. Kommunen har indberettet sagen til Datatilsynet.

Spørgsmål i forbindelse med bruddet 

Hvis du som borger har spørgsmål i forlængelse af ovenstående, kan du med fordel henvende dig til det forvaltningsområde, du er i kontakt med eller alternativt skrive til kommunens databeskyttelsesrådgiver, Christian A. Rasmussen på dpo@rudersdal.dk.

Kommentarer